Saturday, November 7, 2009

Pertunangan (Siri 2)



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

 Assalamualaikum w.b.t.... apa khabar kalian hari ini? semoga sihat sejahtera dan sentiasa berada di dalam lembayung kasih Allah SWT...

InsyaAllah dalam post kali ni, penulis nak buat pembetulan dalam post yang lepas. Berkaitan dengan isu pertunangan di dalam post lepas. Untuk ke post yang lepas sila klik!!! sini...

Kesilapan di dalam post yang lepas,

Tetapi jika lelaki tersebut berkata seperti berikut:-

"InsyaAllah selepas habis belajar saya berhasrat untuk menjadikan awak isteri saya..."

Sebenarnya ayat lelaki tersebut masih 'tergantung', dan ia juga tidak dikira meminang. Apatah lagi Bertunang. Ini kerana selepas habis belajar masih ada ayat seterusnya. Andai lelaki tersebut berkata begini, ianya hanya sekadar menyampaikan hasrat.

Di sini ada sedikit pembetulan. Penulis meminta maaf pada pembaca-pembaca sekalian. Hasil perbincangan dengan guru penulis sekali lagi, sebenarnya ayat tersebut tidak 'tergantung', sebenarnya andai lelaki tersebut berkata begini dengan niat, lelaki tersebut sedang Meminang. Andai di pihak wanita menerima pinangan ini, adalah sah di sisi SYARAK mereka sudah Bertunang. Tetapi dalam Budaya Melayu, mungkin orang akan mengatakan Bertunang secara tak rasmi. Kerana di dalam proses pertunangan tersebut tidak melibatkan wali, penghantaran dan sebagainya seperti di dalam Budaya Melayu. Namun adalah lebih baik bagi pihak wanita berbincang dengan wali serta beristikharah dahulu sebelum membuat apa-apa keputusan. Wali di pihak wanita juga mempunyai hak untuk menentukan pasangan buat pihak wanita walaupun akhirnya, perlu meminta persetujuan daripada Empunya Badan.

Maaf di atas kesilapan yang tidak disengajakan.

Andai kalian mempunyai sebarang persoalan atau komen, sila tinggalkannya di bahagian komen di bawah. Sekali lagi penulis memohon maaf atas kesilapan yang tidak disengajakan.


Akhir kalam... wassalam...

p/s: Gambar cincin di atas adalah gambar hiasan semata-mata. Tiada kena mengena dengan pnulis dan cincin tersebut bukan milik penulis mahupun bakal tunangan penulis...    v(^_^)

21 comments:

  1. salam Fakhrul =)

    owh, itu ye pembetulannya..
    kirenye kalau lelaki tu lafazkan kata2 gitu, n pihak perempuan bg jwpn positif, mereka dah pn dikira bertunang la ye?

    mm,cmne lak kalau dlm keadaan gitu (dh bertunang scr x rasmi), tetibe drg de masalah, si perempuan merajuk, kate nk tarik semula kate2 stuju dulu tu.. katenye xnak plak dah kahwin dgn laki tu.. camne dgn status perempuan tu? masih dikira tunangan orang ke x? sebab kalau masih tunangan orang, kan diharamkan laki lain masuk meminang perempuan tu..

    kalau de tanda cm cth cincin pertunangan, kalau dipulangkan, nmpkla tanda berakhir pertunangan.. tp kalau yg bertunang x rasmi ni, mcm mana pulak nk tau berakhirnya hbgn pertunangan tu? kena de lafaz putus tunang dari pihak lelaki ke? atau camne?

    sekadar bertanye.. tiada kaitan dgn diri ini =D
    n maaf sebab soalan cm panjang, tp rasenye saudara Fakhrul boleh paham kan soalan yg diajukan?
    harap sudi menjawab soalan dari insan yang masih kekurangan ilmu ni.. thanx in advance =)

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam...
    maaf lambat balas. sebab hari ni saya ke tempat lain, pergi mendengar ceramah kerjaya.

    soalan pertama:
    maksud awk gitu-gitu tu, main-main je ke? kalau main-main tetapi wanita tu terima adalah sah. Tetapi diharap janganlah ada sesiapa yang bermain-main dengan perkara sebegini kerana ia turut melibatkan hati dan perasaan.

    soalan kedua:
    kalau memang nak putuskan pertunangan tu, adalah lebih baik cakap secara terang dan jelas. Supaya nanti tak ada salah faham dan kekeliruan di kedua-dua pihak.

    soalan ketiga:
    actually dalam pertunangan yang dikatakan 'rasmi' bukanlah memberi cincin dikira sudah bertunang. Pertunangan secara 'rasmi' ini juga boleh berlaku walaupun tanpa cincin pertunangan. Kerana cincin pertunangan hanyalah 'tanda' semata-mata. Oleh itu, bukanlah dengan memulangkan cincin baru dikira putus tunang. Dengan kata-kata sudah memadai. Contoh keadaa,jikalau memulangkan cincin baru dikira putus tunang, andai pihak wanita menghilangkan cincin pertunangan, bagaimana mereka mahu memutuskan pertunangan mereka andai mereka mahu memutuskan pertunangan tersebut? Jadi rasmi atau tidak, memadailah dengan kata-kata. Diharap tak ada rakan-rakan diluar sana yang bermain-main dengan perkara ini. Mudahnya melafazkan hasrat ingin berkahwin, kemudian dengan mudah juga melafazkan mahu memutuskan pertunangan. Pertunangan bukanlah satu permainan. Perkara yang baik tetapi sangat-sangat dibenci oleh Allah SWT adalah penceraian. Pertunangan juga adalah sebahagian daripada perkahwinan.

    Terima kasih kerana sudi bertanya. Harapnya saya menjawab soalan. Maaf kalau tak lengkap atau tak faham dengan jawapan saya tolong beritahu ye di mana silap saya.Ana doakan semoga ukhti dan rakan-rakan, sentiasa dipandu ke arah jalan yang diredhai Allah SWT. InsyaAllah... (^_^)

    ReplyDelete
  3. Salam..

    Saya setuju.Penerangan kali ini sangat jelas. =)

    ReplyDelete
  4. salam Fakhrul..

    awwalan, shukran ye sebab sudi luangkan mase utk jawab. x lambat manela tu.. la ba'tha.. x perlu minta maaf =)

    mm, soalan pertama tu, saya tanye "...kalau lelaki tu lafazkan kata2 gitu...", >> kata2 gitu, not kata gitu2.. dua ayat ni berbeza.. saye maksudkan kata2 yg diberi dalam contoh kat n3 tu, tp yang saudara jawab tu cam lain lak dr soalan saye.. hehe.. tp xpela..

    soalan ke2 n ke3, menjawab soalan =) btol gak ek, napela x terfikir pasal cincin pertunangan yg berkemungkinan hilang =D apepun, btol la cam pe saudara katakan; adalah lbh baik kalau ckp secara terang n jelas.

    btol3.. bercerai adalah perkara baik yg sgt dibenci oleh Allah, jadi bertunang yg merupakan sbhgn drpd perkahwinan, pun x patutla dibuat main2 kan..

    p/s: sbnrnya saye sendiri xtau de bape soalan. rase cam tanye satu soalan je, yg pertama tu cm nk confirmkan je.. pastu yg ke2 n ke3 tu hal yg same je.. tp saudara jwb ngan detail.. shukran jaziilan ya akhi ^_^ terima kasih juga atas doanya.. aamiiin.. baarakallahu fiik..

    ReplyDelete
  5. waalaikumussalam Honeyz...

    owh... maksudnya kalau lelaki tu cakap
    "InsyaAllah selepas habis belajar saya berhasrat untuk menjadikan awak isteri saya..."
    ayat ni ke? oh kalau lelaki tu cakap macam ni, dan perempuan itu terima, mereka bertunang.

    hehe... maaf ingatkan "gitu-gitu" macam saiful apek cakap... maaf salah faham... v(^_^)

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum...
    alhamdulillah..tiba juga siri kedua bab yg sy tunggu ni..=)
    erm..sy setuju dgn ape yg ditulis..skrg nmpk lebih jelas ape yg menjadi persoalan dulu..
    syukran ya akhi..
    moga Allah memberkati kita setiap masa..(^_^)

    ReplyDelete
  7. waalaikumussalam...
    afwan... ade ape2 tak faham lagi, silelah bertanya. insyaAllah ana akan cuba memberikan jawapan sebaiknya...
    insyaAllah moga Allah memberkati kita...

    ReplyDelete
  8. yup, ayat yang dalam n3 tu:
    "InsyaAllah selepas habis belajar saya berhasrat untuk menjadikan awak isteri saya..."

    hehe, xpe2.. sebab dari salah paham tu jugak, dapat ilmu lain tentang "kata gitu2" lak =D

    ReplyDelete
  9. Salam, uh..lambat aku baca entry ni..sebab sibuk dengan exam.hehe.. well, thanks for the correction. Aku pun pening2 bila fikir pasal tunang mcm ni. Sebab aku belum bersedia ke arah itu. Tapi, kena ambil tahu jugak sebab ini ilmu. =)

    ReplyDelete
  10. waalaikumussalam...
    eh cik sizuka, tak sedia lagi? rasanya antara ramai-ramai pembaca kat sini, cik sizuka paling bersedia rasenye... hehe...

    ReplyDelete
  11. salam, eh bakpo mu kata gitu? huhu.. mana ada sedia..calon pon takde lagi tau...sedia tengok kawan-kawan bertunang je..heee~

    ReplyDelete
  12. waalaikumussalam... takpe... takde-takde calon pun peminat ramai kat luar tu... huhu... ye tak? tau dah... hehe... (^_^)

    ReplyDelete
  13. salam..ouh..ngapa anda suka berkata begitu pada saya? saya betul-betul keliru nie..sedangkan saya tiada siapa-siapa lagi...i'm alone...~

    ReplyDelete
  14. salam fakhrul...
    saya rasa artikel yg awak postkan ni mungkin bru bg sesetengah org...
    rasanya ramai yg x tau sbanrnya mudah utk mengikat petunangan...
    sy pn bru tau dan tekedu...
    huhu...
    jd, ada bbrp mende yg saya musykil...

    1) cemana ek cara terbaik kita nk bgtau parents kita yg kta ni da betunang sbnarnya?sbb bg diorang mungkin kta ni mereka cerita dsb

    yg kedua n seterusnya lupa plak..
    hehe...
    kalo x keberatan, tlg jawab soalan yg ni dulu eh..
    syukran jazilan =)

    ReplyDelete
  15. waalaikumussalam...
    soalan saudari sebenarnya terlalu subjektif untuk dijawab. Actually semua tu, atas cara masing-masing. Bagi saya tak ada cara yang khusus untuk itu. Tapi pada pendapat saya, adalah lebih baik sebelum membuat apa-apa keputusan, berbincang dahulu dengan kedua ibu bapa. Itulah yang terbaik rasanya. Kalau sudah bertunang dahulu tanpa pengetahuan ibu bapa, tak mustahil nanti boleh timbul pula masalah lain dengan keluarga. Sekadar pandangan... Bagi saya, dalam soal berkaitan perkahwinan ni, adalah lebih baik dibincangkan bersama ibu bapa.

    ReplyDelete
  16. Salam...em...xtahu plk dgn kate2 cm 2 leh dikatekan bertunang atau sedang meminang..mgkin tidak secare formal tapi sah.sbb sllunye klu berkaitan perkara besar/penting sebegini(pertunangan n perkahwinan) akan dirujuk terlebih dhlu dgn ibu bapa n family dan mmerlukan persetujuan dripda keluarga..

    Dan menurut saudari Chorkueyteow girl :
    "cemana ek cara terbaik kita nk bgtau parents kita yg kta ni da betunang sbnarnya?"

    Jike kite menerime hsrt seseorg rsenye prlu diberitahu kepada keluarga terlebih dhlu dan pihak lelaki sawajarnye memaklumkan kepada pihak perempuan utk mengelakkan sesuatu yg xdiigini terjadi..cthnye salah faham kedua belah pihak..dan andaikate dlm tempoh itu pasangan ditkdirkan xbersame utk yg seterusnye,berbincang dgn baik dgn kedue blh pihak i'Allah semue dlm rhmatNya..i'Allah..

    ReplyDelete