Sunday, May 31, 2009

Pengguna Facebook... Menarik!!!

assalamualaikum...

untuk pengguna-pengguna facebook ada sedikit ilmu untuk dikongsi bersama... mungkin ada yang dah tahu pasal benda ni, mungkin jugak ramai yang tak tau lagi... bagi yang dah tahu tu, cube-cube le check kut tersalah taip kat bawah ni... kepada mereka yang tak pernah tahu lagi pasal bende ni, selamat mencuba... (^_^)

First, buka web page facebook. Lepas tu, cube tekan kat keyboard komputer seperti di bawah...

1. tekan anak panah ke atas 2x

2. tekan anak panah ke bawah 2x

3. tekan anak panah kiri, kanan, kiri dan kanan

4. tekan huruf b

5. tekan huruf a

6. tekan Enter


Dah selesai ikut arahan seperti di atas, cube scroll mouse ke atas & ke bawah... menarik kan???


p/s: Terima kasih buat sahabatku yang sudi berkongsi ilmu ini...sebarang persoalan boleh tinggalkan komen ye... Selamat Mencuba.... v(^_^)

Sunday, May 24, 2009

Selawat


Dapatkan Mesej Bergambar Di Sini



Kategori : AKIDAH Usuluddin


Tajuk : Selawat

Hadis :
Nabi s.a.w bersabda: "Orang yang lebih berhak mendapat syafaatku pada hari kiamat ialah orang yang lebih banyak selawatnya kepadaku."



Ibn Mas'ud r.a



Sumber: JAKIM

Saturday, May 23, 2009

Sms Misteri...


Assalamualaikum....

Satu kejadian untuk dikongsi bersama...

08:30 PM... sedang aku kusyuk menyiapkan homwek untuk dihantar pada keesokannya, dalam keadaan kepalaku bagaikan mahu pecah memikirkan jawapan kepada soalan-soalan untuk dijawab... handphoneku berbunyi...


"VRooM...VRoom..."

bunyi mesej masuk memecahkan kesunyian... aku memang sengaja mengesetkan bunyi enjin motor sebagai bunyi mesej untuk handphone ku, pendek dan ringkas. Kerna aku tak suka dengan bunyi handphone yang mengambil masa yang agak lama untuk tamat.

Aku mencapai handphone ku. Mesej masuk. Aku melihat nombor. Nombor yang tak dikenali... aku teruskan membaca mesej.

Mesej yang diterima dalam bahasa jepun... Aku translate ikut fahaman ku ye...



"Selamat malam...
Maaf ye tiba-tiba hantar mesej pada awak.
Kalau awak mempunyai masa boleh tak kita bersahabat?
Banyak perkara saya mahu bercakap dengan awak...
Saya selalu mempunyai masa lapang... tapi...
kalau tak keberatan tolong balas mesej ni ye... "

H***ko ******

Mesej diterima daripada seorang perempuan. Mengapa aku mengatakannya perempuan, kerna kebiasaannya nama yang diakhiri dgn 'ko' contohnya seperti... Akiko, Aiko, Kumiko, Mariko dan sebagainya... kebiasaannya nama bagi seorang perempuan.

Seketika, aku berhenti daripada terus menyiapkan 'homwek'. Pelik... Bagaimana ada perempuan jepun boleh dapat no handphone aku. Seingat aku, tak pernah sekali pun aku bertukar no handphone dengan mana-mana perempuan jepun. Melayang seketika fikiran ku entah kemana... Cuba- cuba untuk mengingati kembali jika ada pernah bertukar no handphone dengan mana-mana perempuan jepun. Em... Tiada... Tak pernah, walaupun sekali.

Akhirnya, setelah membuang masa agak lama, aku kembali kepada sehelai kertas dihadapanku yang perlu aku 'kerja'kan. Aku tidak membalas mesej itu. Aku biarkan... (0_0)


P/s: kalian rasa kalau kalian ditempatku... apa kalian buat? nak balas ke? v(^_^)


Wassalam...

Wednesday, May 20, 2009

Yang Mana Pilihan Kalian...???



assalamualaikum....


Cell phone vs. Quran

Ever wonder what would happen if we treated our Quran like we treat

our cell phone?


What if we carried it around in our purses or pockets?


What if we flipped through it several time a day?


What if we turned back to go get it if we forgot it?


What if we used it to receive messages from the text?


What if we treated it like we couldn't live without it?


What if we gave it to kids as gifts?


What if we used it when we traveled?


What if we used it in case of emergency?


This is something to make you go....hmm...where is my Quran?


Oh, and one more thing.


Unlike our cell phone, we don't have to worry about our Quran being
disconnected


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini






renung-renungkanlah sahabat-sahabat sekalian....

nasihat ini bukan untuk kalian sahaja, bahkan untuk diriku sendiri yang selalu leka dan alpa... Astaghfirullah...


Sumber: email dpd seorang sahabat...

Sunday, May 17, 2009

Akhir Umur Dunia...

InsyaAllah pendek sahaja artikel untuk kali ni... Moga bermanfaat untuk direnungkan...



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Kategori : AKIDAH Usuluddin
Tajuk :
Akhir Umur Dunia
Hadith :
Nabi s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesiapa yang mati pada masa ia dalam keadaan taatkan Allah, beramal soleh, maka ia dibangkitkan oleh Allah hidup kembali dengan keadaan yang menyukakannya; dan sesiapa yang mati pada masa ia dalam keadaan derhaka kepada Allah, berbuat jahat, maka ia dihidupkan kembali dengan keadaan yang mendukacitakannya".
Jabir r.a




Oleh itu sahabat-sahabatku marilah sama-sama kita mengerjakan amal soleh... akhir umur kita, tidak kita ketahui... mungkin sebentar lagi, esk atau lusa... ajal... mungkin akan tiba tanpa kita ketahui...

Selamat Beramal... v(^_^)

Sumber : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia


Thursday, May 14, 2009

KAWAN AKU KENA RASUK...!!! TOLONG...!!!



assalamualaikum...

kisah benar dalam hidupku...

sape yang kene rasuk? apa yang terjadi? nak tau lebih lanjut? teruskan membaca hingga ke akhir...


Aku bersama beberapa orang rakanku, kami bersama-sama masuk ke dalam hutan. Atas sebab yang aku sendiri tak pasti. Beberapa orang sahabat lelaki telah berada jauh di hadapan. Aku bersama seorang sahabatku(aku andaikan dia sebagai M) berjalan agak terkebelakang. Kami bergerak perlahan. Di hadapan kami, kira-kira 15 meter dihadapan, terdapat beberapa orang rakan wanita yang turut sama masuk ke dalam hutan. Keadaan semakin gelap. Hampir kabur jalan di hadapan. Kabus semakin menyelubungi jalan. Tapi Aku bersama M terus bergerak perlahan di belakang kumpulan wanita yang berada di hadapan kami sambil berborak kosong.

Akhirnya kami tiba di suatu tempat, gelap, tetapi cerah dek terkena pancaran cahaya bulan purnama. Di situ, terapat sepohon pohon buluh. Suasana agak menyeramkan. Entah mengapa tanpa sebab, tiba-tiba seorang rakan wanita terus ke hadapan menggoncang pokok buluh tersebut. Aku dan M melihat sahaja dari jauh.Pelik...


"Ape mende diaorang buat tu? Kat tengah-tengah hutan ni... nak kene rasuk ke???"

tiba-tiba M bersuara... Kemudian keadaan bertukar menjadi senyap... bunyi cengkerik jelas kedengaran. Selang beberapa saat, terdengar suara seorang rakan wanita...


"ARGH....!!! Jangan kacau aku....!!! Pegi...Pegi..."

Suasana hening bertukar cemas... selang beberapa saat, rakan wanita yang lain turut menjerit. Seorang demi seorang. Kurang daripada seminit, semua wanita yang berada di hadapan kami menjerit. Telah dirasuk. Meracau-racau tiada henti. M menarik aku masuk di sebalik semak. Kami melihat dari sebalik semak. Rakan-rakan lelaki lain yang berada di hadapan, telah berada jauh di entah kemana. Hanya aku bersama M sahaja lelaki yang berada di situ. Aku mengajak M ke hadapan untuk membantu rakan-rakan wanita tersebut. Aku menarik tangan M. Tetapi M langsung tidak berganjak. Aku dapat rasakan... sejuk... sejuk yang teramat sangat. Aku memandang kiri...


"Ya Allah....!!!"

Aku melihat M. Pucat. Mukanya berubah... putih, putih seputihnya. tetapi lain pula dengan mata dan mulutnya...HITAM... Suatu perubahan yang tidak ku jangka. Jantungku berdegup pantas.... Manakan tidak, terkejut melihat sahabat di sebelah berubah wajah seperti itu. Aku... kaku...

Suddenly...


"Astaghfirullah.... Innalillah hiwainna ilaihiraajiuunn...."


Aku membuka mata... aku menarik nafas panjang...aku terjaga daripada tidur... astaghfirullah... mimpi rupanya... tetapi jantungku berdegup pantas yang teramat sangat. Dahiku... menitis peluh kesejukan... Aku melihat jam, waktu menunjukkan tepat pukul 2.53 pagi... 40 minit sebelum waktu subuh...(di Jepun tempat di mana aku belajar, waktu subuh sekarang pada pukul 3.23 pagi, bersamaan pada pukul 2.23 pagi waktu Malaysia). Aku berfikir sejenak, mengapa aku mendapat mimpi seram sebegitu? At last, aku teringat, sebelum tidur, aku tidak berwuduk. Tidak seperti kebiasaannya, disebabkan terlalu penat study, sampai dah mengantuk sangat. Aku terus tidur. Daripada mula sedar daripada mimpi, aku tak berhenti mengucapkan lafaz istighfar, sehinggalah aku tertidur kembali... syukur alhamdulillah...dapat jugak tido lena balik... Huhu...


Terima kasih pada semua yang baca sampai habis. Maaf ye, hanya mimpi. Tapi mimpi ni benar aku dapat.Betul-betul buat aku rasa sangat cuak. Dah berapa tahun dah tak dapat mimpi seram macam ni. Tibe-tibe je dapat malam tadi...huhu...


mungkin ini salah satu cara daripada Allah SWT untuk menegur aku... Ya Allah ampuni dosa hamba Mu ini yang selalu alpa dan lupa....Amin Ya Rabbal Alamin...

ada ape-ape nk cakap? sila tinggalkan komen ye...

Wassalam...


p/s: lain kali sebelum tido jgn lupe berwuduk dulu ye... hihi... pesanan buat sahabat-sahabat jua buat diriku yang selalu lupa...

Saturday, May 9, 2009

Hanami (Flower Viewing)




Assalamualaikum...

Dah terlalu lama Kristal tak meng'update' blog ni. Di sebabkan kekangan masa (cari alasan je ni hihi...) selalu terlupa untuk meng'update'. InsyaAllah mulai hari ni Kristal berazam untuk meng'update' blog ni selalu... Moga janji tidak dilupakan...

InsyaAllah kali ni Kristal nak bercerita sikit pasal 'Hanami' kat Jepun, di negara Kristal tgh belajar sekarang. 'Hanami'(dalam Bahasa Jepun@Nihongo) atau dalam English, 'Flower Viewing' atau dalam Bahasa Melayu, 'Melihat Bunga' (banyaknye atau, maaf ye...).

Hampir keseluruhan tempat di Jepun biasanya akan menyambut 'Hanami' dalam bulan April. Yang mana pada waktu ni musim yang paling diminati, iaitu Musim Bunga. Pada jangka masa musim bunga ni, banyak bunga-bunga akan mekar. Bunga yang paling popular di sini semestinya Bunga Sakura. Pada musim bunga, bunga-bunga sakura akan kembang indah kat merata-rata tempat. Indahnya ciptaan Illahi. Pada waktu ini, orang-orang Jepun akan meraikan kembangnya Sakura di taman-taman bunga. Sambil ber'Hanami' terdapat juga persembahan-persembahan di taman-taman yang mengadakan Festival 'Hanami'. Waktu sebegini, sememangnya taman-taman bunga akan di datangi orang ramai(memang sesak...(>_<) ). Jadi kalau nak pergi tengok bunga kat taman memang kena pergi awal sikit.Kat bawah ni video gambar-gambar bunga sakura yang sempat Kristal ambil hari tu. Moga dapat pergi 'Hanami' lagi tahun depan.InsyaAllah...

Setakat ni dulu daripada Kristal untuk kali ni.InsyaAllah... nantikan yg seterusnya... v(^_^)

Wassalam...


video