Sunday, July 12, 2009

Hobi yang mengasyikkan...

Assalamualaikum...
Baru beberapa bulan lepas, timbul minat hobi baru. Hobi ape? "Taking Picture" (amboi gune English pulak....huhu). Yup... ambil gambar. Disebabkan hobi aku yang baru ni, buat aku lebih merasa dekat dengan keindahan ciptaan Illahi yang ada disekelilingku. Kadang-kadang kita sebenarnya tak sedar apa yang ada disekeliling kita. Kita hanya melihat, tapi kadang-kadang kita lupa untuk menghargainya.Cuba kita fikirkan, Allah menciptakan alam ini dengan sempurna. Cantik dipandangan kita yang dihijab. Andai alam ini kita rasakan terlalu cantik buat kita, semestinya, Allah Maha Cantik. Takkan tergambar oleh kita akan kecantikan Allah SWT. Subhanallah...

Allah telah menciptakan syurga yang terlalu indah buat golongan hamba-hambanya yang beriman. Sepertimana Allah telah berfirman di dalam Al-Quran yang bermaksud:-

"Ini adalah kehormatan (bagi mereka). Dan sesungguhnya bagi orang-orang yg bertakwa benar-benar (disediakan) tempat kembali yang baik (iaitu) syuga 'Adn yang pintu-pintunya terbuka bagi mereka. Di dalamnya mereka bertelekan(di atas pelamin-pelamin) sambil meminta buah-buahan yang banyak dan minuman syurga itu. "
(Surah Shaad, ayat 49)

Subhanallah... andai dunia yang sementara ini, kita rasakan terlalu indah untuk kita. Bagaimana pula di dunia abadi di sana yang telah dijanjikan Allah untuk hamba-hambanya yang bertakwa.

Antara kendahan syurga yang dinyatakan di dalam hadis:-

"Bahawa dinding-dinding syurga itu batu-bata dari perak dan emas. Tanahnya pohon kimkuma(Za'faran) dan buminya kasturi. "
(Hadis Riwayat Al-Bazzar)

"Tanah syurga itu licin putih, kasturi murni."
(Hadis Riwayat Muslim)

MasyaAllah... Indahnya syurga milikNya... Moga kita berpeluang mengecap nikmat itu... insyaAllah...



Inilah antara hasil-hasil tangkapan gambar daripadaku...
Yang ini bukan bunga matahari ye... Diambil berhampiran tali air yang dekat dengan kolejIni bunga ke rumput? tak tahu la... berputar-putar... huhu... bleh jumpe kat Jepun...sempat jugak ambil gambar rama-rama ni sebelum 'mereka' terbang meninggalkan diriku... My Cactus...
dalam English adalah "Dandelion.."

Setakat ini dahulu post kali ni... insyaAllah... ada banyak lagi kat sini... http://www.flickr.com/photos/xeocalt/

Selamat Berjuang di dalam hidup buat kalian...

Wassalam...


6 comments:

  1. salam..(try again to drop comment here)...this entri is so sweet ;)

    ReplyDelete
  2. Segala kenikmatan di dalam syurga adalah sesuatu yang tidak akan tercapai oleh pancaindera untuk membayangkannya. Tujuan Allah memberitahu kepada kira di dalam Quran adalah supaya kita dapat meyakini bahawa adanya kenikmatan syurga itu dan apa yang penting kita perlu ingat..
    Nilai syurga itu amatlah terlalu mahal dan jika kita ingin mendapatkannya, maka maharnya mestilah setimpal. Semoga kita ditempatkan di kalangan solihin..

    ReplyDelete
  3. salam...rasenye nak buat blogspot...lbh luas die punye skop dr fs...
    tp x tau camne nak start...deskedo...
    dakara..onegaishimas... m(_ _)m
    oshietekurenaika...

    ReplyDelete